Budapestin F1-osakilpailu oli katsojaystävällisin kilpailu aikoihin. Tai ainakin niiden katsojien, jotka seurasivat kisaa television välityksellä ja pääsivät nauttimaan tiimiradiokeskustelujen parhaista paloista.

Itse kilpailu ratkesi suhteellisen hyvissä ajoin, kun Red Bull tunaroi taktiikassaan ja McLarenit menivät menojaan. Mutta juuri tämä seikka tarjosi katsojille suurta viihdettä. Maailmanmestari Max Verstappen inisi oikeastaan kaikesta mahdollisesti tiimiradion kautta niin voimakkaasti, että varikolta jouduttiin viestimään lähinnä ”turpa kiinni”-viesti, joskin hieman kohteliaammin sävyin.

Myös McLarenin kaksikko tarjosi oivaa kuunneltavaa. Lando Norris livahti varikkopysähdyksen kautta kärkeen eikä talli ollut tyytyväinen lopputulemaan. Noin kymmenen kertaa tiimiradio antoi Norrikselle tallimääräyksen – muodossa ”säästä renkaita” – päästää Oscar Piastri ohi, mutta mitä vielä: Norris vain lisäsi etumatkaansa kärjessä.

Kun ”säästä renkaita”-bullshit ei toiminut, otettiin suoremmat käskyt käyttöön. Lopulta Norris taipui ja päästi Piastrin ohi ja uransa ensimmäiseen osakilpailuvoittoon. Kolmanneksi sijoittui Lewis Hamilton, joka lopulta grillasi Verstappenin tekemään virheen ja putoamaan terävimmistä kärjestä.

Joka tapauksessa on varmaa, että sisäistä pyykkiä pestään ahkerasti ennen seuraavaa osakilpailua Span radalla. McLarenilla on tietysti juhlan paikka kaksoisvoiton kunniaksi, mutta aivan rennosti ne eivät varmastikaan suju. Red Bullilla joudutaan varmasti käymään kurinpitokeskusteluja Verstappenin kanssa, vaikka tuskin mestarikuski tulee mitään ottamaan vastaan. Ja viimeistään isäukko Jos ryntää siinä vaiheessa kehiin.

Joka tapauksessa, F1-sarja on palaamassa viihteellisyydessään oikealle tasolle. Red Bullin täydellinen ylivoima on nyt ainakin toistaiseksi ajettu kiinni. Se lupaa hyvää seuraaviinkin osakilpailuihin.

Yksi asia ei tosin muutu. Valtteri Bottas ei aja pisteille. Tällä kertaa hän sijoittui sijaluvulle 16.