Suomen Hiihtoliitto tiedotti lauantaina tehneensä tuoreimmalla tilikaudella 1,28 miljoonan euron suuruiset tappiot. Viidellä kuukaudella pidennetty tilikausi käsitti ajan vuoden 2022 kesäkuusta vuoden 2023 lokakuuhun.

Hiihtoliiton markkinointiyhtiö Nordic Ski Finland Oy:n tulos oli 632 000 euroa alijäämäinen. Syynä oli Helsinki Ski Weeks -tapahtuman tappiot.

Hiihtoliiton mukaan yli miljoonan euron tappiot ovat seurausta paitsi Helsinki Ski Weeks -tapahtumasta myös mediatuottojen tulouttamisesta, tilikauden muutoksesta ja yleisestä hintatason noususta.

Eritoten tilikauden muutos, joka johti päättyneen tilikauden pidentämiseen viidellä kuukaudella, aiheutti liitolle kirjanpidollisia yllätyksi.

– Tilikauden jatkaminen tehtiin toiminnan suunnittelun ja seurannan parantamiseksi. Ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa ja tehdyissä analyyseissa ei missään vaiheessa tullut esille, ettei mediatuottoja voi tulouttaa jatketun tilikauden osuudelle 1. 6.–31. 10. 2023. Toimimme alun perin sen tulkinnan mukaan, että tulouttaminen tehdään, jolloin tilikauden tulos olisi ollut noin 200 000 euroa alijäämäinen. Tämän kerroimme julkisuuteen jo viime syksynä, puheenjohtaja Markku Haapasalmi selittää Hiihtoliiton sivuilla.

– Käytännössä mediatuottojen tulouttaminen kirjanpitolautakunnan ohjeistuksen mukaisesti tarkoittaa, että menot ovat kirjautuneet tilikaudelle normaalisti, mutta mediatuotot eivät. Tästä aiheutuu iso tappio. Tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta kassatilanteeseen. Mediatuotot kirjautuvat tulouttamisen myötä vasta kuluvalle tilikaudelle. Asian merkityksellisyys tulee ilmi, kun tilikausia tarkastellaan samalta 12 kuukauden ajanjaksolta. Jos tilikausi olisi päättynyt aiempien vuosien tapaan 31.5. 2023 olisi tilikauden tulos ollut noin 719 000 euroa alijäämäinen, Haapasalmi jatkaa.

Hiihtoliitto kertoi samassa yhteydessä, että se on solminut uuden mediasopimuksen Infront Sports AG:n kanssa vuosille 2026-2031.