Sportivo TV

Kimi Räikkösen ensimmäinen visiitti Ferrarilla päättyi vaisuun kauteen 2009. Tuo kausi on monien silmissä aiheuttanut paljon kritiikkiä Kimi Räikköstä ja hänen tallikaveriaan Felipe Massaa kohtaan.

Massan kisainsinöörinä työskennellyt Rob Smedley on nyt palannut tuohon sesonkiin High Performance Racing -podcastissa. Juontaja Jake Humpries otti esille Massan onnettomuuden vuoden 2009 Unkarin GP:ssä. Rubens Barrichellon Brawn-autosta irronnut jousi meni päin Massan kypärää. Tämä oli vamman vuoksi sivussa loppukauden.

– Se toi mieleen Felipe Massan onnettomuuden. Siinäkin oli kyse täydellisestä kohtalosta, sattumasta ja tuurista, että niin ylipäätään tapahtui. Ja yhtä lailla oli tuuria, että hän selvisi, eikö niin? Koska siinä tapauksessa se oli hyvin lähellä, heitti Humpries.

– Kyllä. Siinä puhutaan näin pienestä marginaalista: vähän enemmän oikealle, eikä hän olisi enää täällä. Rehellisesti sanottuna se olisi tullut visiirin läpi. Jos kuvittelet kypärän aukon tähän, niin siihen se osui. Se osui puoliksi siihen aukkoon. Eli vielä, sanotaan vaikka 20 millimetriä oikealle, ja se olisi tullut suoraan visiirin läpi, kypärän heikoimmasta kohdasta, avasi Smedley.

Ferrarin oli etsittävä korvaaja Massan tilalle. Luca Badoer ajoi kaksi kisaa ja Giancarlo Fisichella loput.

– Sitten me otimme mukaan Lucan, Luca Badoerin, joka oli ollut pitkäaikainen testikuljettaja. Myöhemmin kaudella, Span jälkeen ja ennen Monzaa, otimme mukaan Giancarlo Fisichellan. Yksi asia, joka jäi minulle aina mieleen, ja puhuimme tästä viime viikolla, kun puhuimme siitä, mitä huippukuljettajat tekevät tiimille ja miten he muuttavat tallia, oli se, että meillä oli siinä vaiheessa Kimi Räikkönen ja Felipe Massa. Kaksi todella, todella hyvää kuljettajaa autossa, jota oli hyvin vaikea ajaa. Se ei ollut lainkaan kovin hyvä auto.

– He toimittivat aina. Emme olleet lähelläkään kisavoittoa, mutta he olivat aina kymmenen parhaan joukossa, ja muistaakseni nappasimme aina silloin tällöin palkintopallipaikkoja. Okei, Lucan jakso oli vähän lyhyempi, eikä Luca ollut ajanut Grand Prix -autoa noin kymmeneen vuoteen, joten hänellä oli vaikeuksia päästä vauhtiin. Mutta se on aika normaalia, kun vain otetaan kaveri mukaan ja pyydetään häntä hoitamaan homma.

Smedley veti johtopäätöksensä kahden korvaajakuskin visiiteistä. Hänen mielestään se osoitti harvinaisen selvästi Räikkösen ja Massan merkityksen sekä ammattitaidon. Fisichella sai kokea kunnon nöyryytyksen, kun hän hyppäsi Räikkösen kanssa samanlaiseen kalustoon.

– Sitten Giancarlo tuli mukaan, ja tässä on sinulle todella mielenkiintoinen asia. Ilman pientä apua KERSiltä. Kimi voitti vuoden 2009 Belgian Grand Prix’n sillä Ferrarilla, mutta Giancarlo oli toinen. Ja heillä oli nopeampi auto Force Indialla. Hänen olisi oikeastaan pitänyt voittaa se kisa Kimiltä.

– Me laitoimme hänet Ferrariin. Kimi oli voittanut kisan edellisenä viikonloppuna. Hän ja Felipe olivat aina, kuten sanoin, kymmenen parhaan joukossa, yleensä siellä kolmen parhaan tuntumassa. Sitten Giancarlo laitettiin siihen autoon Monzassa, eikä hän päässyt sillä ulos aika-ajon ensimmäisestä osiosta.

– Okei, hän ei ollut tottunut autoon ja kaikkea muuta, mutta se näytti minulle, että meillä oli kaksi todella, todella hyvää kuljettajaa ajamassa sitä autoa ja viemässä sitä joka viikonloppu lähtöruudukon kärkipäähän.

– Mielestäni kun siihen päästiin, he myös piiskasivat toisiaan eteenpäin, koska Felipe ja Kimi olivat mielestäni melko tasaväkisiä. Erilaiset ajotyylit, mutta melko tasaväkiset. He ajoivat toisiaan kovaa eteenpäin, ja he todella nostivat tiimin tasoa, selvitti Smedley.

Smedley päätti korostamalla, että tuo Ferrarin vuoden 2009 auto ei ollut riittävän hyvä.

– Se vuoden 2009 auto, olen sanonut tämän ennenkin, ei ansainnut niitä tuloksia, joita me saimme. Ja nuo pojat toivat sen kotiin joka ikinen viikonloppu.

LUE MYÖS: Suomalainen moukarinainen laittoi bilevaihteen silmään (UrheiluAreena.fi)