Sportivo TV

Suomen jääkiekkomaajoukkueen paidassa MM-kultaa myös tänä keväänä juhlinut Saku Mäenalanen on avautunut uransa käänteistä Marko Anttilan ja Atte Ohtamaan vieraana Big Boys -ohjelmassa.

Mäenalanen on tehnyt urallaan kaksi visiittiä NHL:n puolella. Anttila tiedusteli mieheltä, miksi hän tuli Carolinasta takaisin Suomeen ja KHL:n Jokereihin yhden kauden (2018–2019) jälkeen.

– Miksi Jokerit siinä? heitti Anttila.

– Sanoppa se. On ehkä ainoa sellainen, mitä jälkikäteen on vähän harmitellut. Pelasin sen 35 peliä suunnilleen silloin ylhäällä (NHL:ssä). Olin aika jääräpää, että halusin yhden suunnan diilin. Jos en saa sitä, niin en tule. Ja sitten he tarjosivat kahden vuoden diiliä. Olisi tullut kahden vuoden ja kahden suunnan diili. Jätin sen sitten pöydälle.

– Ajattelin, että en jaksa sinne lähteä sitä neloskenttään pelaamaan kuutta–kahdeksaa minuuttia, että nyt lähdetään Eurooppaan. Aion kehittyä vielä sitä joskus takaisin. Se oli se pointti siinä Jokerihommassa, avasi hyökkääjä.

Mäenalasen visiitti Jokereissa oli loukkaantumisten sävyttämä. Hän siirtyi kahden Jokerit-kauden jälkeen Kärppiin, jossa tuli vahvaa jälkeä. Palkintona oli sopimus Winnipeg Jetsin kanssa.

Jetsissä tuli olkapäävamma, josta huolimatta hän pelasi erityisen ”vyön” kanssa loppukauden. Mäenalanen teki 64 ottelussa pisteet 4+6=10, mutta jatkosopimustarjousta ei tullut.

– Pelit menivät hyvin, ja he olivat tyytyväisiä, miten pelasin minun roolini. Minun mielestä ei tullut minkäänlaista jatkosopimuskuviota sen jälkeen. Se vähän yllätti. He vielä halusivat, että pelaan loukkaantuneena – tai sillä vyöllä pelasin kauden loppuun, että kesällä menisin vasta leikkaukseen. Se tuli ehkä vähän yllätyksenä, että ei tullut sitä jatkodiiliä. Viihdyttiin siellä kuitenkin. Oli ihan kiva olla, ja olisin voinut jäädäkin, selvitti Mäenalanen.

Mäenalanen on pelannut viimeiset kolme kautta Sveitsin SCL Tigersissa jat jatkaa samassa seurassa ensi kaudella.

LUE MYÖS: Tero Pitkämäen pojalta uskomatonta ylivoimaa (UrheiluAreena.fi)