Janni Hussi ja Jari-Matti Latvala juhlivat viime viikolla Kreikan rallin voittoa FIA:n historic-autojen EM-sarjassa.

Suurin osa huomiosta kiinnittyy rallissa varsinaisiin ajopäiviin. Hussi on nyt avannut Instagramissa sitä, miten kovaa työtä tehdään, ennen kuin ensimmäisen erikoiskoe alkaa. Hän kertoi nimittäin Instagramissa nuotituksen saloista.

– Näin tehdään ralliin nuotit! Tervetuloa kurkistamaan, miten nuotti tehdään! Kartturihan ei suinkaan lue karttaa erikoiskokeilla, vaan näitä kuljettajan runoilemia hieroglyfejä. Niiden avulla sitten lasketaan menemään tsiljoonaa pitkin sorateitä.

– Nuotti tehdään ennen kisan alkua, yleensä 2-3 päivän aikana. Lähtökohtaisesti jokainen erikoiskoe saadaan ajaa läpi kahdesti (paitsi näissä Hisseissä määrä on hyvin usein vapaa). Ensimmäisellä kerralla kuljettaja kertoo, mitä tiessä näkee ja kartturi kirjaa sen ylös.

– Sen jälkeen palaamme kiertotietä takaisin pätkän starttiin. Erikoiskoetta ei saa nuotilla ajella vastakarvaan, joten ennen rallia kartturin on hyvä tehdä tutkimustyötä kartasta, miten starttiin pääsee mahdollisimman lyhyttä kiertoa pitkin. Lisäksi kartturi tekee ns. ”nuottisuunnitelman”, jossa lasketaan, että ollaan järjestäjän antamien aikataulujen puitteissa oikeillä pätkillä.

– Sitten pätkä ajetaan uudestaan läpi, mutta tällä kertaa kartturi lukee kuljettajalle äsken tehtyä nuottia. Tällöin kuljettaja voi vielä lisätä ja muuttaa merkintöjä. Kartturin tehtävä on myös huolehtia tiekirjan ja tripin avulla, että pysytään oikealla reitillä.

Työ ei pääty vielä siihen. Kartturi saa tehdä töitä vielä myöhempään.

– Päivän päätteeksi kartturi siistii tai kirjoittaa nuotit kokonaan uusiksi. Että sitten ei kilpailussa tartteis ainakaan käsialan takia lukea ”eiku” -nuottia, selvitti Hussi.

Video tästä.

LUE MYÖS: Näkökulma: Ruotsista tylyä faktaa SM-liigalle (KiekkoUutiset.fi)