Kimi Räikkönen voitti F1:n maailmanmestaruuden vuonna 2007 Ferrarilla. Monet asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että Räikkönen oli parhaimmillaan McLarenilla. Tekniset ongelmat ja muu epäonni veivät tuolloin Jäämieheltä mahdollisuuden MM-titteliin.

Räikkösen kanssa McLarenilla työskennellyt kisainsinööri Mark Slade on puhunut Peter Windsorin haastattelussa kaudesta 2005.

Räikkösen tallikaverina McLarenissa oli tuolloin Juan Pablo Montoya. Slade selvitti Montoyan ja Räikkösen välisiä eroja.

– Heidän ajotyyleissään oli valtavia eroja, hyvin, hyvin erilaisia. Se oli itse asiassa iso ongelma, koska jouduimme lopulta tekemään erilaiset geometriat jousitukseen liittyen, erityisesti Montoyan ja Kimin välille.

– Normaalisti käy niin, että auton kääntyessä sisempi rengas kevenee painonsiirron vuoksi. Mutta tässä järjestelmässä tapahtui päinvastoin. Se painoi sisemmän renkaan alas, ja sen ansiosta autolla on vähemmän aliohjausta kaarteen keskivaiheilla.

– Kimi rakasti sitä. Se oli hänen mielestään paras asia ikinä. Hän vihasi kaarteen keskivaiheen aliohjausta Hän halusi, että auto kääntyy melkein itsestään. Hän oli hyvin pehmeä ohjausliikkeissään, avasi Slade.

Slade myönsi, että Räikkösen kolumbialaisella tallikaverilla oli vaikeampaa.

– Montoyan kohdalla hän oli erittäin aggressiivinen ohjauksessaan. Hänellä oli tapana horjuttaa auton tasapainoa omalla ohjaustyylillään, avasi Slade eroja.

LUE MYÖS: Näkökulma: Liigaseura sulki maalivahtinsa suun – jääkiekon tilastokohu paisuu entisestään (Siniviiva.fi)