Hyundain Ott Tänak voitti sunnuntaina Kreikan MM-rallin vakuuttavan esityksen jälkeen. Toyotan Sebastien Ogier oli toinen ja Hyundain Adrien Fourmaux oli kolmas.

Toyotan Kalle Rovanperän viikonloppu oli karu. Hän keskeytti eikä ollut muutenkaan kärjen vauhdissa. Pientä lohtua tuli Power Stagella, kun Rovanperä oli Ogierin jälkeen toiseksi nopein.

Rovanperän meno on herättänyt nyt paljon kysymyksiä. Omia vastauksiaan noihin kysymyksiin tarjoili sunnuntaina MTV:n asiantuntija Jari Ketomaa. Tämä tiputteli rallilähetyksessä karuja totuuksia, kun hän analysoi videolta Rovanperän ajamista ja siihen liittyviä ongelmia.

– Tämä menee vielä lyhyt mutka hyvin, mutta nyt nykäistään ja vedettiin käsijarrulla auto poikittain. Silloin ei ole mitään ongelmaa kun tulee se käsijarru mukaan, että sen saa se rotaation siihen, että se auto lähtee kunnolla luisuun, mutta nyt heitettiin luisuu, niin se ei lähde menemään, vaan se joutuu uudestaan korjaamaan takaisin ja suoristamaan sen ratin, eli siinä on aina se mutkaanmeno, nykäisy, suoristaminen ja sitten uudestaan kääntäminen, arvioi Ketomaa.

– Jos katsotaan sitten kun verrataan Tänakia ja Ogieria, niin sinne tulee se kerralla sinne mutkaan hivuttautuminen ja se on semmoinen ajotyyliero, mitä jotkut kuljettajat tekee, että se heitetään ja sitten se pitäisi saada se perä seuraamaan koko se matka. Nyt jos se rengas ei sitten elä oikealla tavalla koko ajan siellä auto alla, niin se pito ei pysy oikeanlaisena ja se painopiste oikeassa kohdassa, jolla sitä luisua voitaisiin jatkaa. 

Ketomaa nosti esille, että Toyotan on toimittava. On kompromissien aika.

– No sitten tietenkin katsojat sanoivat, että miksei tiimi tee sitä autoa sellaiseksi, että se toimisi Rovanperälle. No sinne tulee monia asioita, mitä joudutaan ottaa huomioon. Sitä pystytään muuttamaan ajokorkeudella, auton säätämisellä ja tällaisella, mutta sitten jos sitä laitetaan hirveästi perää ylöspäin, vanha teini-Corolla-tyyli ja takapää ylös… niin sitten jos se keula hakkaa ja sitten se särkyy jostain se auto mahdollisesti ja sitä ei voi kompensoida kaikkiaan, että se pitää se koko rallin aika ottaa huomioon, että se tulee sopivan hyväksi se auto koko rallin mittakaavassa.

– Sen minkä haluaisin vielä sanoa Rovanperästä, että kohta rupeaa olemaan se aika, että nyt on vain jotain tehtävä silläkin riskillä, että se auto vaikka se hajoisikin, korjataan sitten ne ongelmat, mutta se vauhti pitäisi saada sille tasolle, että voidaan ajaa kilpailujen voitoista ja sitten ratkaistaan niitä muita ongelmia. Nyt jos ajatellaan sitä, että voi tehdä sitä tai tätä, niin se tulee olemaan tiukka paikka loppukautta ajatellen, jos vauhtia ei saa paremmaksi.

LUE MYÖS: Pentti Matikainen muisteli – ”Olin ensimmäinen junttivalmentaja” (KiekkoUutiset.fi)