Rallin MM-sarjasta on jäljellä vielä kolme osakilpailua (Keski-Eurooppa, Japani ja Saudi-Arabia). Tällä viikolla tipahti kovan luokan uutinen.

Hyundai tiedotti nimittäin, että tallin tähtikuski Ott Tänak ei kilpaile tallipisteistä kauden viimeisissä MM-ralleissa. Toyota on jo käytännössä varmistanut MM-tittelinsä valmistajien puolella. Tänak taistelee vielä jotenkin kuskien MM-tittelistä.

Kyse on sääntökikkailusta. Hyundai voi nyt esimerkiksi vaihtaa Tänakin auton moottorin saamatta rangaistusta.

Ylen asiantuntija Henri Haapamäki on kommentoinut Hyundain peliliikettä.

– Kyllä, tämä oli Hyndalta mielestäni ihan oikea ratkaisu. He haluavat Ott Tänakin pitää kuljettajien maailmanmestaruuskamppailussa mukana ja kääntää nyt sen viimeisenkin oljenkorren, koska jos tätä tapaa ei olisi otettu käyttöön, he olisivat saaneet viiden minuutin aikarangaistuksen ralliin ja kuitenkin kolme kisaa on enää jäljellä, niin se tarkoittaa sitä, että yksi näistä kilpailuista olisi mennyt täysin pipariksi tämän säännön takia. 

– Tällä säännöllä hän halutaan pitää budjettia kurissa, jotta ei voi vaihtaa moottoria esimerkiksi jokaiseen kilpailuun.Sitten täytyy muistaa myöskin se, että ralli on edelleen kestävyyslaji, eli säännöillä luodaan tämmöisiä tiettyjä rajoitteita, joilla autotehtaitten pitää saada se auto luotettavaksi ja toimivaksi ja kestämään. Tämä saattaa kuulostaa vähän erikoiselta sääntöä, että ei saada vaihtaa ehjää moottoria autoon, mutta niitä on tietty määrä kaudelle annettu ja ne on nyt Hyndailla jo sitten käytetty. Moottorivaihdosta olisi tullut tämä viiden minuutin aikarangaistus, mutta tällä kertaa he valitsivat tämmöisen toimintatavan ja mielestäni tämä on järkevää, arvioi Haapamäki Ylelle.


LUE MYÖS: Näkökulma: Kannumestarin siivellä – suomalaispelaajalla elämänsä tilaisuus (LeijonaUutiset.fi)