Sportivo TV

F1:n Alpinen tallipäällikkö Flavio Briatore on ollut Beyond the Grid -podcastin vieraana. Hän on keskustellut nykytilanteen lisäksi myös vanhoista asioista.

F1-toimittaja Tom Clarkson kysyi, tarvitseeko Alpine todellista supertähteä.

– Tarvitseeko Alpine mielestäsi Max Verstappenin kaltaisen kuljettajan, jotta se voisi kruunata projektinsa ja taistella maailmanmestaruuksista? Vai voiko sen tehdä tällä kertaa hieman eri tavalla? kysyi Clarkson.

– Ensin tarvitsen lompakon. Minulla ei ole sellaista rahaa. Max Verstappen on huippukuljettaja. (Fernando) Alonso, (Michael) Schumacher. Tällä hetkellä hän on ykköskuljettaja. Uskon myös, että jos auto on kilpailukykyinen… Kun katsoo Maxia, silloin kun Red Bull oli huippuauto… aivan kuten Mercedes nyt. Mercedes on nyt huippuauto.

– Tulokset ovat olleet uskomattomia, aivan uskomattomia. Ja jos olisit kysynyt minulta kuusi kuukautta sitten, ottaisinko (Kimi) Antonellin vai Maxin, kaikki olisivat ottaneet Maxin. Nyt ajattelen… Totolla (Wolff, Mercedeksen tallipäällikkö) on nyt draama käsissään. Hän ei koskaan odottanut Antonellin olevan näin nopea. Rakastan tällaista draamaa Toton tilanteessa, selvitti Briatore.

– Se muistuttaa minua McLarenin vuodesta 2007, Alonsosta ja (Lewis) Hamiltonista, kuittasi Clarkson

– Fernandosta. Ron Dennis (McLarenin tallipäällikkö) aliarvioi Hamiltonin täysin. Muistatko, Ron Dennis puhui yhdestä kuljettajistani, Kovalaisesta. Siihen aikaan Ron Dennis arvioi Kovalaisen supertähdeksi. Annoin hänet hänelle, koska uskoin, ettei hän ollut supertähti.

– Sitten päädyttiin tilanteeseen, jossa vastakkain olivat Fernando ja Hamilton. Yhden kisan jälkeen Ron Dennis alkoi ymmärtää, kuinka nopea Hamilton oli. Nyt Toto on samassa tilanteessa, arvioi Briatore.

Briatoren puheet kuulostavat toki hieman sekavilta. Kovalainen ajoi nimittäin todellisuudessa McLarenilla vuosina 2008–2009, eli Alonson jälkeen. Briatore työskenteli Kovalaisen managerina vuoteen 2009 saakka.