Red Bullin Max Verstappen jäi yli 20 sekuntia kisan voittaneesta McLarenin Lando Norrisista F1:n Hollannin GP:ssä.

Kyseessä oli McLarenin kauden vakuuttavin näytös. Monet fanit hämmästelivät Norrisin ylivoimaa ja nostivat esiin mahdollisuuden siihen, että Norris voi saavuttaa Verstappenin MM-taistossa. Kaksikon välinen ero on 70 pistettä, kun jäljellä on yhdeksän kisaa.

F1-toimittaja Mark Hughes on nyt paljastanut The Race -sivustolla, mikä oli Red Bullin epäonnistumisen taustalla.

Hughesin mukaan Verstappenin autossa oli downforcen eli pitovoiman maksimoiva “Monaco-takasiipi”. Se helpotti Verstappenin auton ohittamista.

Kaiken lisäksi Verstappenin autossa oli käytössä vanhempi lattia kuin tallikaveri Sergio Perezin menopelissä. Tuo vei Pereziin nähden 0,2 sekuntia per kierros. Hughesin mukaan Red Bull arveli, että takasiipi maksoi tuota vielä enemmän Verstappenille.

Selvää on se, että Red Bull on joutunut reagoimaan McLarenin parantuneeseen vauhtiin. Takasiipikikkailu oli seurausta tuosta.