F1:ssä on edettävä suuri muutosvuosi. Sarjan tekniset säännöt menevät uusiksi ensi kaudeksi.

Red Bull on talli, jonka kohdalla on ehkä eniten kysymysmerkkejä. Honda on ollut aiemmin Red Bullin moottorivalmistaja, mutta nyt Red Bull on valmistanut omat voimanlähteet yhdessä Fordin kanssa.

Viimeisen vuoden aikana on liikkunut spekulaatioita siitä, että tallin moottoriohjelma ei ole täysin aikataulussa. Red Bullin kehitystyön eteneminen on iso asia myös Max Verstappenin tulevaisuuden kannalta.

Verstappenilla on pitkä sopimus Red Bullin kanssa. Siinä on kuitenkin lähdön kauden 2026 jälkeen mahdollistava pykälä, joka astuu voimaan ensi kesänä, mikäli Red Bull ei pysty tekemään riittävän kovaa tulosta.

F1-asiantuntija Karun Chandhok on avannut The F1 Show’ssa hollantilaisen tilannetta. Hänen mukaansa Verstappenin kohdalla on myös muita isoja kysymysmerkkejä.

– Uskon, että on myös syytä pohtia, kuinka paljon Max todella nauttii uuden sukupolven autoista, aloitti Chadhok.

– Tiedän, että Red Bullilla on muutamia ihmisiä, jotka sanoivat minulle, kun olin lentokentällä Sao Paulossa juttelemassa heidän kanssaan portilla, että he olivat hieman hermostuneita. He sanoivat, että heitä oikeasti huolettaa, ettei Max ehkä nauti F1:stä vuonna 2026 yhtä paljon kuin nyt.

Chandhok antoi ymmärtää, että on mahdollisuus jopa siihen, että Verstappen ei pärjää uusilla autoilla niin hyvin kuin tämän aikakauden menopeleillä. On jopa mahdollista, että hän jää tallikaverinsa taakse.

– Se voi olla hankalaa, koska kyseessä on hyvin erilainen ajotyyli ja tapa ajaa kilpaa. He toivovat, ettei niin kävisi. Mutta jos käy, se saattaa suosia toista kuljettajaa, ja tässä tapauksessa (Isack) Hadjaria. Katsotaan, miten käy.

LUE MYÖS: Näkökulma: Liigan supertähti näytti taas kaikki kikkansa – mutta onko tässä mitään järkeä? (Siniviiva.fi)